Po zimě je to vždy stejné, počasí se konečně umoudří, cesty jsou suché a člověk má chuť znovu vytáhnout motorku z garáže. Než vyrazíte na jízdu, se však vyplatí věnovat chvíli kontrole, základní údržbě a přípravě motocyklu na jaro, léto a celou sezónu. Na co se zaměřit, co prohlédnout, co vyměnit, co zkontrolovat a co promazat?
(Zdroj: depositphotos.com)
Motor je po zimě první věc, na kterou byste se měli podívat. I když byl stroj odstaven v garáži, čas, vlhkost a teploty udělají své. Zkontrolujte proto hladinu motorového oleje a jeho stav. Pokud je tmavý nebo jste ho neměnili před zimou, vyměňte ho teď. Podívejte se pod motorku a okolí těsnění, zda se někde neobjevil flek.
Po nastartování si všímejte nepřirozené zvuky, vibrace nebo zpožděné reakce, někdy se problémy ukážou až při prvním chodu nebo během jízdy.
Druhou věcí, kterou je třeba zkontrolovat, je řetěz. Zkontrolujte její napnutí, přítomnost rzi a plynulost pohybu. Pokud se některé části pohybují těžko, je třeba ji vyčistit, promazat a případně vyměnit. Podívejte se i na ozubená kolečka a jejich opotřebení.
Pokud jde o brzdy, ty rozhodují o bezpečnosti, důsledně proto zkontrolujte destičky, kotouče i brzdovou kapalinu. Pokud brzdy nezabírají rovnoměrně nebo páčka působí měkce, je čas na servis. Zkontrolovat byste měli i plynová lanka, spojková lanka a jejich funkčnost. Totéž platí pro světla, klakson i stav a kapacitu motobaterie.
Pro pohodlnost a také bezpečnost jízdy na motorce jsou důležité i tlumiče, zejména ty přední. Po zimě mohou téct, být mastné a ztratit svou pružnost. Pokud je vyzkoušíte a najdete netěsnosti nebo tlumiče nepůjdou hladce, je čas na servis.
Další oblastí přípravy motorky na jaro a léto jsou technické kapaliny, filtry a mazání. Jako první je třeba zkontrolovat motorový olej, jeho hladinu a stav
I když jste motorku na podzim odstavili s čerstvým olejem, ten po čase ztrácí své vlastnosti. Pokud ho nevyměníte, riskujete zbytečné opotřebení motoru. Spolu s olejem byste měli vyměnit i olejový filtr, aby se nový olej hned neznečistil starým. Podívejte se i na palivový filtr, jehož úkolem je zajistit čistotu paliva v motoru.
Mezi další filtry, které je třeba zkontrolovat, patří vzduchový filter. Po zimě bývá zanesený prachem, vlhkostí či drobnými nečistotami, zejména pokud motorka stála v garáži bez zakrytí. Ucpaný filtr snižuje výkon motoru a zvyšuje spotřebu.
Nezapomeňte ani na řetěz, konkrétně na jeho promazání. Pokud nebyl na podzim vyčištěn a ošetřen, mohl ztvrdnout, začít rezavět nebo ztratit pružnost. Nejprve ho očistěte vhodným přípravkem, nechte uschnout a potom ho potřete kvalitním mazivem určeným pro řetězy motorky. Tak prodloužíte i životnost ozubených kol.
Kromě olejů a filtrů se vyplatí podívat se i na chladicí kapalinu, pokud má vaše motorka kapalinou chlazený motor. Po zimě může hladina mírně klesnout, případně se znehodnotí. Zkontrolujte, zda není zakalená nebo neobvykle tmavá.
(Zdroj: depositphotos.com)
Možná to zní jako fráze, ale čistota je u motorky skutečně důležitější, než se zdá. Nejde jen o vzhled, ale i o bezpečnost, funkčnost a delší životnost. Po zimě bývá motorka často zaprášená a na některých místech může být i rez.
Začít byste měli důkladným umytím karoserie a všech přístupných částí. Použijte tedy měkkou houbu a šetrný šampon, ideálně určený na motocykly. Vyhněte se agresivním přípravkům, které by mohly poškodit lak. Pokud máte vysokotlaký čistič, nikdy nesměrujte proud přímo na ložiska, řetěz a elektrické konektory.
Důležitou součástí údržby je i čištění řetězu. K tomu použijte speciální čistič řetězů a ideálně i kartáček s tvrdšími štětinami. Po důkladném vyčištění řetěz osušte a rovnoměrně promažte vhodným mazivem. Takto zabráníte jeho vysychání a korozi.
Dále se vyplatí vyčistit brzdové kotouče. Použijte čistič brzd ve spreji, který rychle odstraňuje mastnotu a nezanechává zbytky. Dávejte přitom pozor, aby se nedostal na lak či plastové části. Při čištění nezapomeňte ani na přístrojový panel, světla, zrcadla a směrovky. Ty bývají znečištěny jemným prachem, pozor proto na poškrábání.
Projít byste měli i méně viditelná místa jako podsedadlový prostor, ráfky kol a chladiče. Takové čištění zopakujte vícekrát během sezony.
Příprava je jedna věc, ale nezapomínejte ani na to, co si s sebou na motorce vezete. Základem je lékárnička, která musí být kompletní a všechny její součásti v 100 % stavu. Nekupujte ale autolékárničku, řešením je speciální motolékárnička.
Aby se z výletu nestala noční můra, součástí výbavy by měla být i sada na opravu defektu, zejména pokud jezdíte na delší trasy. S sebou se vyplatí mít i reflexní vestu, malou baterku, náhradní žárovky, náhradní pojistky a základní nářadí pro opravu. Pro každý případ je dobré mít s sebou i stahovací pásky nebo izolační pásky.
Pokud máte dostatečně velký úložný prostor, klidně přibalte i pláštěnku do deště. Pokud se tam vejde i nápoj a energetické tyčinky, nebudou na škodu.
Co se týká průběžné údržby, důležitá je pravidelnost. Přibližně každých 500 až 800 km se doporučuje zkontrolovat řetěz, jeho napnutí a promazání. Vždy, když se vrátíte z jízdy v dešti nebo po mokré vozovce, vyplatí se řetěz dobře vysušit.
Sledujte i tlak v pneumatikách. Změny teploty během sezony ho mohou výrazně ovlivnit, což má vliv na ovladatelnost motocyklu i životnost pneumatik. Průběžně kontrolujte i žárovky, pokud svítí slabě nebo jsou vypálené, je třeba je vyměnit. Jednou za čas zkontrolujte také hladinu motorového oleje a brzdové kapaliny.
zakoupené na runder.cz 12.05.2025
zakoupené na runder.cz 08.05.2025
zakoupené na runder.cz 16.05.2025
zakoupené na runder.cz 29.04.2025
zakoupené na runder.cz 04.05.2025
zakoupené na runder.cz 07.05.2025